Selamat datang ke pelaburanunittrust.blogspot.com. Penulis amat mengalu- alukan komen/testimonial anda terhadap blog ini. Sila ajukan sebarang komen (atau sekadar ucapan hai) sebagai tanda sokongan anda di sini. Enjoy your stay!


Paparan terbaik menggunakan pelayar Mozilla Firefox. Pelayar lain mungkin memaparkan ralat.

Waktu yang sesuai?

Harga bagi pasaran unit trust buat masa sekarang (24 Mac) masih boleh dikatakan rendah gara-gara PRU-12 baru-baru ini. Jadi, ini adalah peluang yang baik untuk anda memulakan pelaburan (atau menambah pelaburan yang sedia ada) di mana golden rules dalam pelaburan "BUY LOW, SELL HIGH" adalah sah! Saya telah begitu lama menunggu keadaan di mana harga pasaran saham nasional menurun untuk memulakan pelaburan ini.

Mungkin anda pernah dengar atau diberitahu (terutamanya oleh agen unit trust) bahawa setiap masa adalah masa terbaik untuk melabur. Namun saya agak tidak bersetuju dengan pernyataan tersebut. Untuk tujuan regular savings, pernyataan tersebut mungkin valid kerana harga pasaran tidak boleh dijangka jika anda seorang pelabur biasa dan anda masih boleh meraih keuntungan melalui Ringgit Cost Averaging (biasa disebut Dollar Cost Averaging). Namun, bagi saya, permulaan pelaburan merupakan batu penanda bagi pelaburan anda yang seterusnya. Jika anda melabur pada harga yang rendah, margin keuntungan anda adalah lebih besar.

Biasanya, permulaan deposit pelaburan adalah lebih besar dari amaun regular savings (jika ada). Jadi, untuk pelaburan yang besar, sebaik-baiknya ia dilaburkan ketika harga yang rendah. Dengan ini, anda mendapat lebih banyak "unit" dalam pelaburan anda. Ia juga boleh digunakan untuk menampung unit yang dibeli melalui regular savings anda sekiranya anda melabur ketika harga yang agak tinggi (terutama jika anda menggunakan Standing Instructions untuk tujuan ini).

KES 1:
Anda telah melabur sebelum PRU-12 di mana harga masih tinggi (harga pasaran normal) dan tiba-tiba menjunam sebanyak 5 sen. Betul, harga mungkin akan naik semula, tetapi anda telah membazirkan masa untuk menunggu harga naik ke paras break even (anda masih belum mendapat sebarang keuntungan lagi), sedangkan pelabur yang melabur selepas PRU-12 telah pun mendapat keuntungan sebanyak 5 sen per unit.

KES 2:
Anda telah melabur pada harga yang tinggi dan sebulan selepas itu, syarikat telah mengisytiharkan dividen untuk dana tersebut sebanyak 5 sen per unit. Berbanding dengan pelabur yang melabur ketika harga rendah dengan jumlah yang sama dengan anda, anda akan mendapat bonus dividen yang sedikit kerana anda mempunyai "unit" yang kurang (kerana anda melabur ketika harga tinggi).

0 Comments:

Post a Comment



<< Catatan Lama | | Laman utama | | Catatan Terbaru >>